Dr Azizan Ahmad: ESQ Ditunggu-tunggu Rakyat Malaysia


Salah satu alumni ESQ yang begitu membantu training ESQ pertama di Malaysia awal April lalu adalah Dr Azizan Ahmad. Best Employee Malaysia 2004 ini begitu bersemangat melobby dan meyakinkan banyak pihak, seperti di Universiti Kebangsaan Malaysia dan Institut Kefahaman Islam Malaysia. “Inilah wujud persaudaraan Malaysia dan Indonesia, Anshar dan Muhajirin,” komentarnya tentang peserta dan alumni ESQ.

Bagi Dr Azizan, kehadiran ESQ di Malaysia adalah yang dia impikan sejak 10 tahun yang lalu. “Rakyat Malaysia sekarang kekosongan jiwa. Hari mereka kosong dan keras. Seluruh rakyat Malaysia dahaga akan spiritualitas,” tegas Pensyarah Kanan Universiti Tenaga Nasional, Selangor Malaysia ini.

Kehadiran ESQ di Malaysia adalah era perubahan. “Ini bukan sekadar training biasa. Tapi sudah berada dalam orbit, bermulanya perubahan total di Malaysia. Dan sebenarnya inilah yang sedang ditunggu-tunggu rakyat Malaysia,” tegasnya. “Inilah perkongsian pintar (Smart partnership) yang melewati batas-batas Negara,” tambahnya.

Dr Azizan adalah alumni training Eksekutif Angkatan 43, Januari 2006. Pertama kali kenal ESQ saat membaca bukunya, dan tertarik. “Saya sering memberikan ceramah, tapi buku itu begitu interested,” ujarnya. Setelah mengikuti training, Azizan merasakan perbedaan dengan training yang lain. “Kita menyampaikan kuliah dan ceramah, yang diisi hanyalah IQ. Tapi rupanya ada 2 aspek yang sekarang manusia lupa, yaitu EQ dan SQ, “ujarnya. “Sejak training, saya mengenali diri saya dengan lebih dekat, dan juga antara saya dan Allah SWT. merasakan diri saya lebih bermakna, dan saya bekerja lebih giat karena saya tahu arti yang sebenarnya. Karena SQ itulah yang sebenarnya membentuk pribadi,” imbuhnya.

Kesimpulan itu ternyata bukan hanya ada di pikirannya. Saat Azizan menyertai ESQ ke Universiti Kebangsaan Malaysia, dia baru saja menghadiri rapat bersama Menteri Besar Selangor Dato’ Seri Dr. Mohamad Khir bin Toyo dan Prof Dr Othman Muhammady, dan disana dijelaskan bahwa pendidikan di dunia ini telah gagal melahirkan insan dalam arti yang sebenarnya. Karena hanya melahirkan orang yang punya ilmu tinggi, tapi nilainya tidak ada. “Nilai itu yang sedang mereka bicarakan”, jelas alumnus Jurusan Kimia Fakultas Sains UKM. Kesimpulannya: kembali kepada EQ dan SQ.

Mengikuti training adalah pengalaman yang takkan terlupakan baginya.” Saya telah Mengenal siapa diri saya, apa tujuan hidup, dan kemana saya akan pergi setelah mati. Training yang menyuburkan sifat-sifat yang telah lama ada dan sebelumnya saya tidak tahu,” tutur Best Student Jurusan Chemistry UKM 1996 ini.

One comment

  1. Assalamu’alaikum…

    Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia!

    ESQ Parenting Seminar
    “Better Parenting for a Better World”

    Pada 10/10/10 (Ahad)
    di SACC, Shah Alam
    akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
    (Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

    Harga : RM740
    Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) – terhad hanya untuk pasangan sahaja
    Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

    Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

    (i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
    (ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
    (iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
    (iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

    ”Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan”

    Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

    Terima kasih.

    Wassalam..

Tulis Komentar Anda

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s